Jan: "Ik zet medewerkers aan het denken over processen. Waarom doen we dat zo? Wat is het effect als we het anders aanpakken?"

Bij de implementatie van een nieuw (ECD) systeem is Jan ieders steun en toeverlaat. Met nuchtere doortastendheid, maar altijd behulpzaam, zorgt hij dat iedereen betrokken wordt in het proces. “Ik help mensen met problemen waar ze zelf niet uitkomen”, zegt Jan. “Meestal omdat het probleem te complex is om zelf op te lossen of omdat ze het grote geheel niet kunnen overzien. “Ik help ze door de applicaties die ze gebruiken, en het proces eromheen, zo in te richten dat er efficiënter mee gewerkt wordt én dat ze zelf ook begrijpen waarom het zo werkt.”

Wat vind je het mooiste aan je werk?
Ik vind het leuk om op verschillende niveaus te werken. Aan de ene kant naast de medewerker staan en bekijken wat er op de werkvloer nodig is, en aan de andere kant met de manager meedenken op strategisch niveau. Dan ervoor zorgen dat die twee elkaar begrijpen.
Ik had laatst een gesprek met iemand die moeite had met de communicatie naar de andere medewerkers. Er moesten aanpassingen gedaan worden in de financiële administratie, maar ze wist niet goed hoe ze dit overtuigend moest overbrengen naar haar collega’s. Ik hielp haar met een betere formulering door simpelweg de vragen te stellen: ‘Tegen wie zeg je het, wat is precies je boodschap en wat wil je bereiken?’ Dat ze zichzelf de vraag stellen: ‘waarom doe ik wat ik doe? Is dat ene vinkje aanzetten misschien belangrijker dan ik denk? Doe ik het omdat mijn manager zegt dat het moet of draagt het bij aan een groter geheel?’

Wat maakt jou een goed teamlid?
“Mijn helikopterview en out of the box kunnen denken. Een helikopterview omdat ik makkelijk kan schakelen tussen verschillende lagen in de organisatie. Out of the box omdat ik geen zorg-achtergrond heb. Ik stel ik nét andere vragen en zet managers en medewerkers aan het denken over processen en normen. ‘Waarom doen we dat eigenlijk zo? Wat is het effect als we het anders aanpakken?’ Mensen kijken vanuit hun positie naar hun eigen aandeel of hun eigen belang en dat is logisch, maar voor het grotere geheel kunnen andere belangen zwaarder wegen. De meeste organisaties hebben wel een bepaalde visie, een stip op de horizon, maar het is best lastig om iedereen bereid te krijgen om daarvoor te doen wat nodig is. Door vragen te stellen en ze te helpen creatief te denken komen ze zelf tot inzichten en dat is uiteindelijk het meest effectief.”

Wanneer voel je de meeste uitdaging?
Dit is meestal in de beginfase; bij het opzetten van een project en meedenken met het oplossen van vraagstukken en het coachen van medewerkers. Als die fase eenmaal afgerond is dan is het werk niet af, maar ligt de grootste verantwoordelijkheid weer bij de organisatie zelf.

Waarom is CoVector voor jou van meerwaarde?
Omdat ik ervaringen en kennis kan uitwisselen op collegiaal niveau. Ik kan de anderen bellen om te sparren over dingen waar ik tegenaan loop. Grote ICT projecten binnen een organisatie zijn deels ‘gewoon’ technisch, maar deels ook mensenwerk. Daar is geen vast stappenplan voor, dus de kennis en ervaring van collega’s zijn voor mij heel waardevol.

Wat is het mooiste compliment of blijk van waardering die je ooit hebt gehad?
Een contract bij een klant liep op een gegeven moment af, maar de medewerkers zijn toen zelf naar de manager gegaan omdat ze graag wilden dat ik bleef om hen nog een tijdje te ondersteunen. Daar spreekt wat mij betreft wel waardering uit. 

Wat denk jij dat er in de toekomst nog kan veranderen in de zorg/ICT waardoor de kwaliteit verbetert?
Als vaker de vraag gesteld wordt: ‘Waarom doen we dit zo?’, dan denk ik dat veel dingen overbodig blijken of veel makkelijker kunnen. In de zorg wordt steeds meer gedigitaliseerd en dat is mooi, maar er moeten vaak nog te veel handelingen gedaan worden voor een kleine taak. Oké, een formulier is nu digitaal, maar het moet nog ergens geüpload worden, per mail verstuurd, of er moeten nog handmatig allerlei vinkjes aangezet worden. Aan de techniek ligt het niet, daar is veel meer mogelijk dan mensen denken. 

Jan van der Hout teamlid CoVector IT in de zorg

Jan van der Hout

ICT Consultant

Hobbies:
"Het realiseren van woonoplossingen in en rond ons huis. Ik vind het leuk om alles precies zo te maken als ik voor ogen heb op de meeste slimme manier."

Scroll naar boven