Egbert: "Vaak gaan processen ‘nu eenmaal zo’, terwijl het veel sneller of efficiënter kan."
Egbert is IT’er in hart en nieren. Hij helpt zijn klanten om processen door middel van software efficiënter en makkelijker te maken. Er is bijna geen systeem dat geheimen voor hem heeft. Ook ontwikkelt hij zelf software om gaten te vullen die standaardsystemen nog open laten.
Wat is typerend aan jou?
“Ik ben consultant én ontwikkelaar. Eerst ga ik naast de klant staan en adviseer vanuit de processen of de organisatie. Ik weet als ontwikkelaar hoe een oplossing zelf gemaakt kan worden, en als het nodig is zal ik dat dan ook doen.”
Wat vind je mooi aan je werk?
“Dat ik tijdens een project verschillende rollen kan vervullen. We hadden een keer een zgn. hackathon bij een klant waarbij we in één week een basisversie van een nieuw systeem gingen maken. Er moet dan veel gebeuren en mijn rol is daarin heel divers. Het ene moment programmeer ik, het volgende moment test ik wat een ander gemaakt heeft en even later zet ik een nieuwe versie live of help ik de product owner als hij met de eindgebruikers praat. Ik focus op wat nodig is en hoe ik in teamverband zo goed mogelijk bij kan dragen aan het resultaat.”
Waarom is CoVector voor jou van meerwaarde?
“CoVector geeft ons een gezicht. Veel werkzaamheden zijn abstract of specialistisch; door als team samen te werken en elkaar aan te bevelen, laten we zien dat we er zijn en verbreden we onze klantenkring.”
Wanneer voel je de meeste uitdaging?
“Soms ligt dat op het vlak van politiek; het is niet altijd makkelijk om iedereen aan boord te krijgen bij een ingrijpende verandering in de organisatie. Als een of meer systemen op de schop gaan, betekent dat meestal ook dat er opnieuw gekeken moet worden naar hoe de organisatie eigenlijk functioneert en wat daar zal moeten veranderen. Alleen al het erkennen van de noodzaak van die veranderingen is soms een uitdaging. Daarom is het zo belangrijk om alle lagen van de organisatie te betrekken bij het proces.
Daarnaast vind ik het een leuke uitdaging om processen zoveel mogelijk te automatiseren. Dat scheelt vaak zó veel handmatig werk en tijd. Plus: je hebt minder kans op (menselijke) fouten.”
Wat denk jij dat er nog verbeterd kan worden in de zorg/ICT?
“Automatisering van administratie, planning of rapportages zorgt ervoor dat medewerkers minder druk zijn met handmatige handelingen. Er is veel mogelijk met techniek – sommige organisaties beseffen dat nog maar half. Vaak gaan processen ‘nu eenmaal zo’, terwijl het vaak sneller of efficiënter kan. En uiteraard pas gaan automatiseren nadat je beoordeeld hebt óf een proces(stap) wel noodzakelijk is.”
Wat is het mooiste compliment of blijk van waardering die je ooit hebt gehad?
“Bij één klant kreeg ik met regelmaat bedankmailtjes waarbij ze de moeite namen steeds een andere ‘thumbs up’ op te zoeken. Het is goed om te zien dat je iemand echt blij maakt door techniek in te zetten.”